توله سگ‌ها معمولاً در حدود 8 هفتگی از شیر مادرشان جدا میشن و از این سن وظیفه تغذیه‌ی اونها به عهده‌ی ما صاحبان پت‌هاست. اهمیت غذای توله سگ‌های در حال رشد اونجاست که سلامتی سگ را در سنین بزرگسالی به شدت تحت تاثیر قرار میده.

تغذیه مناسب توله سگ در حال رشد برای موارد زیر لازم است:

  • دستیابی به رشد سالم (نه خیلی سریع و نه خیلی کند)
  • بهینه سازی عملکرد سیستم ایمنی
  • کم کردن احتمال ابتلا به چاقی
  • کم کردن احتمال بیماری‌های ارتوپدی مرتبط به دوران رشد

غذای توله سگ در حال رشد

 

غذای توله سگ در حال رشد

توی این مقاله نکات کلی که باید در مورد رشد توله سگ و برنامه غذایی اون رعایت کنین براتون آوردیم، اگر اطلاعات بیشتری در مورد انواع غذاهایی که می‌تونین به توله سگتون بدین و به دنبال اون هستین که بهترینشو انتخاب کنین، پیشنهاد می‌کنم مطلب بهترین غذا برای رشد توله سگ اسمارت وت رو بخونین.

رشد و نمو طبیعی سگ به چه صورت است؟

توله سگ‌ها به سرعت رشد می‌کنن و در سن 10-12 ماهگی برای نژادهای کوچک و متوسط ​​و 18-24 ماهگی برای نژادهای بزرگ و غول پیکر تا بزرگسالی بالغ می‌شن.

نمودار نمره‌دهی وضعیت بدنی سگ‌ها

 

نمودار نمره‌دهی وضعیت بدنی سگ‌ها

سرعت رشد توله سگ‌ها بر اساس نژاد متفاوته و تحت تاثیر فرآیند پیچیده‌ای از تعاملات بین ژنتیک، تغذیه و محیط اوناست. تغذیه مناسب برای سلامت و رشد توله سگ‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد بسیار مهمه و به طور مستقیم بر سیستم ایمنی و ترکیب بدن آن‌ها تأثیر میزاره. تراکم مواد مغذی غذا و مقدار غذای تغذیه شده می‌تونه به معنای تفاوت بین رشد نرمال و حداکثر رشد اونا باشه.

باید رشد نرمال را هدف قرار دهم یا حداکثر رشد را؟

سرعت رشد نرمال در توله سگ‌ها ایده آل است. این یک سرعت رشد آهسته و ثابت است که به توله سگ اجازه می‌ده تا به وضعیت بدن بزرگسال ایده آل (بهینه) برسه و در عین حال از وزن بیش از حد و چاقی هم در امان باشه.

حداکثر سرعت رشد هم به این معنیه که توله سگ با بیشترین سرعت ممکن رشد کنه که معمولاً نتیجه غذاهای پرچرب، تغذیه بیش از حد و یا تغذیه با انتخاب آزاده. حداکثر سرعت رشد، خطر ناهنجاری‌های اسکلتی سگ، چاقی و کاهش امید به زندگی را در توله سگ افزایش می‌ده.

وزن کشی منظم و ارزیابی وضعیت بدن توله سگ، عملی‌ترین روش برای کمک به نگه داشتن یک توله سگ در حال رشد در مسیر بهینه است.

نیازهای تغذیه‌ای برای توله‌های در حال رشد چیست؟

هنگام انتخاب رژیم غذایی برای توله سگ در حال رشد خود، حواستون باشه که چهار ماده مغذی کلیدی توی رژیم غذایی اون خیلی مهمه:

  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • کربوهیدرات های قابل هضم

 

پروتئین

نیاز به پروتئین برای توله‌های در حال رشد بلافاصله پس از از شیر گرفتن خیلی زیاده، اما مقدار پروتئین مورد نیاز اونا به مرور کاهش پیدا می‌کنه.

محدوده پروتئین توصیه شده برای رشد سالم توله سگ 22-32٪ بر اساس ماده خشک است. این مقدار به رشد نرمال کمک می‌کنه، البته توصیه نمی‌شه که از این مقدار پروتئین بیشتر بشه.

فرمولاسیون‌های غذایی برای سگ‌های بالغ نباید به توله‌های در حال رشد داده بشه. اگرچه سطح پروتئین ماده خشک ممکن است کافی باشه، سایر مواد مغذی و محتوای انرژی برای رشد نرمال مناسب نیست.

چربی

چربی منبع اسیدهای چرب ضروری است و منبع زیادی از انرژیه و حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هم میشه.

مصرف بیش از حد انرژی در غذای توله سگ در حال رشد خطرناکه و می‌تونه منجر به چاقی و بیماری‌های ارتوپدی مرتبط به رشد بشه. به همین دلیل، محتوای چربی برای توله سگ‌ها باید بین 10 تا 25 درصد بر اساس ماده خشک جیره بندی بشه.

کلسیم

میزان کلسیم در فرمول‌های رشد برای توله‌های نژاد بزرگ و غول‌پیکر اخیراً بسیار سخت‌تر شده است، بنابراین انتخاب رژیم غذایی که مشخص می‌کنه برای برآورده کردن سطوح تغذیه‌ای تعیین‌شده برای AAFCO برای توله‌های نژاد بزرگ، مهم است.

نژادهای کوچک تا متوسط ​​نسبت به اثرات تغذیه کم یا زیاد کلسیم حساسیت کمتری دارند، بنابراین سطوح کلسیم می تواند از 0.7 تا 1.7 درصد بر اساس ماده خشک متغیر باشد.

کربوهیدرات‌های قابل هضم

هیچ مقدار مشخصی از کربوهیدرات‌های قابل هضم به عنوان بهینه برای توله‌های در حال رشد شناسایی نشده، اما پیشنهاد می‌شه که 20٪ بر اساس ماده خشک ممکن است سلامت آن‌ها را به حداکثر برسونه.

هنگامی که یک محصول تغذیه‌ای مناسب انتخاب شد، نباید مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی اضافی داده بشه و تشویقی‌ها باید به کمتر از 10٪ از کل مقدار غذای تغذیه شده محدود بشن.

چگونه می‌تونم از رشد حداکثری و چاقی سگ جلوگیری کنم؟

توله سگ‌های در حال رشد در مقایسه با سگ‌های بالغ به مقادیر بیشتری از تمام مواد مغذی نیاز دارند، اما کالری اضافی و کلسیم انرژی می‌تونه مشکلات جدی ایجاد کنه. در نژادهای کوچک تا متوسط، انرژی اضافی می‌تونه منجر به چاقی سگ بشه. در نژادهای بزرگ و غول پیکر، انرژی و کلسیم اضافی نیز می‌تونه منجر به رشد غیر طبیعی اسکلتی بشه.

پیشگیری از چاقی باید در مرحله از شیر گرفتن شروع شود و تا بزرگسالی و پیری ادامه داشته باشه. اضافه وزن یا چاقی زمینه‌ را برای بسیاری از عوارض و بیماری‌های سگ فراهم می‌کنه، از جمله:

  • فشار خون
  • بیماری قلبی
  • دیابت قندی
  • آرتروز
  • عدم تحمل گرما
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی

تغذیه با انتخاب آزاد خطر مقادیر بالاتر چربی بدن، اضافه وزن یا چاق شدن و (در توله سگ‌های نژاد بزرگ) ناهنجاری‌های اسکلتی را افزایش می‌ده.

تغذیه سهمیه‌ای و بابرنامه بزرگترین فرصت را برای جلوگیری از اضافه وزن توله سگ‌ها فراهم می‌کنه. توله‌سگ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و باید با مقادیر اندازه‌گیری شده در زمان‌های تغذیه منظم، معمولاً 2 تا 3 بار در روز، بر اساس شرایط بدن و سن اونا بهشون غذا داده بشه.

محدودیت‌های انرژی و غذای نرمال ​​در طول رشد در سگ‌های نژاد بزرگ نیز می‌تونه خطر دیسپلازی هیپ را در زمان بزرگسالی اونا کاهش بده.

 

جمع بندی

وزن، وضعیت بدن و سرعت رشد توله سگ شما باید به طور منظم ارزیابی بشه تا از خطرات پیش از اونیه که دیر بشه، جلوگیری کرد. با برنامه ریزی و توجه به جزئیات، می‌شه پایه‌ای برای سلامت و طول عمر بهینه توله سگ خود بزارین. همراه با دامپزشک خود بهترین غذای توله سگ در حال رشد تون رو پیدا کنین و به وسیله‌ی اون می‌تونین به توله سگتون کمک کنید تا حد امکان به یک سگ بالغ تبدیل بشه.